Anjing menyelamatkan bayi yang ditinggalkan dalam hutan


Anjing menyelamatkan bayi yang ditinggalkan dalam hutan

Anjing itu sedang mencari makanan untuk anak-anak anjing baru lahir ketika anjing itu dilaporkan menyelamatkan seorang bayi perempuan yang usianya lebih kurang 2 minggu dari dalam hutan di Kenya.

Anjing itu mendapati seorang bayi berada di dalam hutan selatan ibukota Nairobi. Dia kemudian mengambil bayi, dibungkus kain, kotor hitam, dan membawanya di jalan yang sibuk dan melalui pagar kawat berduri dan meletakkannya berhampiran dengan anak-anak anjing yang lain.

Seorang saksi, Stephen Thoya berkata: "Saya mendengar suara bayi menangis, (ketika) saya melihat dekat, saya melihat seekor anjing yang membawa bayi sedang menyeberangi jalan."

Pemilik anjing perwira itu, Maria Adhiambo mengatakan anjingnya berbaring di sebelah bayi dan menjaga bayi itu sehingga ditemui dan diselamatkan oleh manusia. Ms Adhiambo menyucikan tali pusat bayi itu yang dipenuhi dengan belatung. Setelah membersihkan bayi tersebut, Maria Adhiambo dengan segera membawa bayi tersebut ke hospital.



Di hospital, bayi 3.3 kilogram tersebut dibaptis oleh Angel. Doktor mengesahkan bayi perempuan baru lahir itu telah dibiarkan di tempat terbuka selama sekurang-kurangnya dua hari setelah ditinggalkan.

Dr Jonathan Micheni berkata: "Seorang bayi seperti usia yang lembut, setelah menghabiskan dua malam dalam udara sejuk, kemungkinan untuk mendapat jangkitan pernafasan dan kami telah menempatkan dia bagi mendapatkan rawatan untuk mencegah jangkitan bakteria atau kulat."

Jenis-jenis insiden di mana bayi ditinggalkan sangat umum di negara-negara Afrika Timur seperti Kenya, di mana lebih dari 56% penduduknya hidup dengan perolehan kurang daripada AS $ 1 dalam satu hari.

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu