Beruang Terbesar yang Pernah Ditemui

 Juara baru untuk beruang yang terbesar telah ditemui!!!
Seekor raksasa prasejarah iaitu beruang bermuka pendek di Amerika Selatan, skala besamaan dengan £ 3,500 (1,600 kilogram) dan ketinggian sekurang-kurangnya 11 kaki (3,4 meter) berdiri, telah dijumpai menurut sebuah kajian baru.
Kelas berat sebelumnya merupakan raksasa beruang bermuka pendek yang spesiesnya telah pun pupus, beratnya sampai dengan 2500 pound (1134 kilogram). Beruang terbesar pada zaman moden adalah 2.200 pound (998 kilogram) beruang kutub ditembak di Alaska pada abad ke-19.
Beruang raksasa bermuka pendek Amerika Selatan telah menjelajahi benua sekitar 500,000 hingga 2 juta tahun yang lalu dan ia merupakan haiwan pemakan daging dan paling kuat-makan atas bumi pada masa itu, kata para saintis penyelidikan. 






Rangka beruang, ditemui di Wilayah Buenos Aires, Argentina, pada tahun 1935, baru-baru ini diperiksa berulang-ualng dengan Schubert dan kajian penulis Leopoldo Soibelzon, paleontologi dari Argentina yang mengkhususkan diri dalam kajian fosil di Amerika Selatan.
Dengan ukuran yang hampir dengan gajah, atau tulang lengan atas, pasukan paleontogi mampu menghitung saiz bahagian tubuh beruang, kata Schubert.

Analisis mereka juga mendedahkan bahawa haiwan adalah jantan tua yang telah mengalami beberapa luka serius sepanjang hidupnya.

Spesies beruang raksasa bermuka pendek Amerika Selatan mulai membesar dan menjadi lebih kecil dari masa ke masa, sementara spesies  Amerika Utara tumbuh lebih besar. 


Di Amerika Selatan, Schubert mengatakan, kurangnya persaingan digabungkan yang menjadikan beruang disitu lebih besar. Namun kerana lebih memakan daging beruang ini berevolusi, beruang bermuka pendek disesuaikan dengan keadaan semasa, menjadi lebih kecil dan lebih omnivora, seperti beruang hitam moden. 
Dan memerintah beruang bermuka pendek di Amerika Utara juga akan bertepatan dengan letupan di megafauna Ice Age, seperti bajing tanah raksasa, unta, dan mammoths-semua potensi sumber makanan baru. 

National Geographic News

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu