Vocaloid ~ Synthesizer Musik Dari Suara Manusia


Vocaloid (ボーカロイド Bōkaroido) Adalah aplikasi synthesizer musik, dengan bahagian pemprosesan isyarat yang dibangunkan melalui projek penyelidikan bersama antara Pompeu Fabra Universiti di Sepanyol dan Yamaha Corporation, yang menyokong pembangunan kewangan dan kemudian mengembangkan perisian ke dalam produk komersil " Vocaloid ".

 Peranti perisian ini membolehkan pengguna untuk mensintesis lagu dan dengan menaip lirik dan melodi. Synthesizer menggunakan teknologi dengan vokal khas yang menyimpan suara pelakon  atau penyanyi. Untuk membuat lagu, user harus men-input melodi dan lirik.

 Sebuah piano roll jenis antara muka digunakan untuk memasukkan melodi dan lirik boleh dimasukkan pada note masing-masing. Peranti lunak ini dapat mengubah tekanan dari sebutan, tambah kesan seperti vibrato, atau menukar dinamik dan nada suara.

Setiap Vocaloid dijual sebagai "penyanyi dalam kotak" direka untuk bertindak sebagai pengganti bagi seorang penyanyi yang sebenarnya. Peranti lunak ini terdapat dalam bahasa Inggeris dan Jepun, walaupun versi China dihasilkan untuk Sonika.

Perisian Vocaloid

Perisian yang menarik ini bertujuan untuk musician yang profesional serta pengguna komputer muzik dan setakat ini dijual terhad kepada pengguna yang mempunyai kemahiran yang tinggi. Kumpulan muzik Jepun Livetune Victor Entertainment dan Supercell dari Sony Music Entertainment Jepun telah menerbitkan lagu-lagu mereka memaparkan Vocaloid sebagai vokalis. Syarikat label rakaman  Jepun Tunes Keluar dari Quake Inc juga telah menerbitkan album kompilasi yang menampilkan Vocaloids Seniman seperti Mike Oldfield juga telah menggunakan Vocaloids dalam pekerjaan mereka untuk backup vokalis penyanyi dan sampel suara.

Salah satu dari keluaran Vocaloid yang popular ialah Hatsune Miku.

Hatsune Miku
Contoh kualiti lagu yang boleh dihasilkan oleh Vocaloid : Series 01 Hatsune Miku :




World is Mine ~ Hatsune Miku



Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu