10 Fenomena Pelik Yang Berkaitan Dengan Minda Manusia

Minda adalah satu perkara yang menakjubkan - terdapat banyak tentang hal itu yang masih menjadi misteri hingga ke hari ini. Sains mampu untuk menerangkan fenomena yang aneh, tetapi tidak boleh mengambil kira asal-usul mereka. Walaupun kebanyakan daripada kita sudah biasa dengan satu atau dua dalam senarai ini, ramai orang kebanyakannya tidak diketahui di luar bidang psikologi. Ini adalah senarai sepuluh fenomena mental yang aneh.

Kami mempunyai beberapa pengalaman perasaan, yang datang ke atas kita kadang-kadang, apa yang kita katakan dan lakukan telah dikatakan dan dilakukan sebelum, dalam masa yang jauh telah dikelilingi, usia malap yang lalu, dengan wajah-wajah yang sama, objek , dan keadaan mengetahui dengan sempurna apa yang akan dikatakan akan datang, seolah-olah kita tiba-tiba ingat - Charles Dickens

10. Deja Vu

Deja vu adalah pengalaman yang tertentu yang anda telah mengalami atau melihat situasi yang baru sebelum ini - anda berasa seolah-olah peristiwa yang telah berlaku atau berulang. Pengalaman biasanya disertai dengan perasaan biasa dan rasa kengerian, keganjilan, atau weirdness. "Sebelumnya" pengalaman biasanya disebabkan oleh mimpi, tetapi kadang-kadang ada rasa yang kukuh bahawa ia telah benar-benar berlaku pada masa lalu.

9. Deja Vecu

Deja vécu (disebut vay-Koo) adalah apa yang kebanyakan orang mengalami apabila mereka percaya bahawa mereka mengalami deja vu. Deja vu adalah rasa setelah melihat sesuatu sebelum, sedangkan Deja vécu pengalaman selepas menyaksikan peristiwa sebelum, tetapi secara terperinci besar - seperti mengenali bau dan bunyi. Ini juga biasanya disertai dengan perasaan yang sangat kuat untuk mengetahui apa yang akan datang akan datang. Dalam pengalaman saya sendiri ini, saya telah bukan sahaja dikenali apa yang akan datang akan datang, tetapi telah mampu untuk memberitahu orang-orang di sekeliling saya apa yang akan datang akan datang - dan saya betul. Ini adalah sensasi yang sangat ngeri dan tidak dapat dijelaskan.

8. Deja Senti

Deja senti adalah fenomena yang mempunyai "sudah merasakan" sesuatu. Ini adalah semata-mata satu fenomena mental dan jarang kekal dalam ingatan anda selepas itu. Dalam kata-kata orang yang mempunyai mengalaminya: "Apa yang menduduki perhatian ialah apa yang telah diduduki sebelum ini, dan sememangnya telah biasa, tetapi telah lupa untuk satu-satu masa, dan kini kembali dengan sedikit rasa kepuasan seolah-olah ia telah diminta untuk. Ingatan yang sentiasa dimulakan oleh suara orang lain atau oleh pemikiran sendiri verbalized saya, atau oleh apa yang saya am membaca dan mental dgn kata-kata; dan saya bahawa dalam keadaan yang tidak normal saya amnya dgn kata-kata beberapa frasa apa-apa pengiktirafan yang mudah sebagai 'Oh ya-saya lihat ',' Sudah tentu-saya masih ingat ', dan lain-lain, tetapi satu atau dua minit kemudian saya boleh mengenang kembali tidak perkataan mahupun pemikiran verbalized yang menimbulkan ingatan itu. Saya hanya dapati yang kukuh bahawa mereka menyerupai apa yang saya telah dirasai sebelum ini di bawah syarat-syarat yang sama tidak normal. "

Anda boleh berfikir sebagai perasaan saja bercakap, tetapi menyedari bahawa anda, sebenarnya, tidak menyebut perkataan.

7. Jamias Vu

Jamais vu (pernah melihat) menggambarkan keadaan biasa yang tidak diiktiraf. Ia sering dianggap sebagai bertentangan dengan Deja vu dan ia melibatkan rasa kengerian. Pemerhati tidak mengiktiraf keadaan walaupun mengetahui secara rasional bahawa mereka telah berada di sana sebelum ini. Ia biasanya dijelaskan sebagai apabila seseorang buat sementara waktu tidak mengiktiraf seseorang, perkataan, atau tempat yang mereka tahu. Chris Moulin, Leeds University, meminta 92 sukarelawan untuk menulis "pintu" 30 kali dalam 60 saat. Beliau melaporkan bahawa 68 peratus guinea pigs menunjukkan tanda-tanda jamais vu, seperti mula meragui bahawa "pintu" adalah perkataan yang sebenar. Ini telah membawa beliau untuk mempercayai bahawa jamais vu boleh menjadi tanda-tanda keletihan otak.

6. Deja Visite

Deja visité adalah satu pengalaman yang kurang biasa dan ia melibatkan pengetahuan yang luar biasa tempat baru. Sebagai contoh, anda boleh tahu jalan anda di sekitar bandar baru aa atau landskap walaupun pernah ada, dan mengetahui bahawa ia adalah mustahil untuk anda mempunyai pengetahuan ini. Deja visité ruang dan hubungan geografi, manakala Deja vécu mengenai kejadian sementara. Nathaniel Hawthorne menulis tentang pengalaman ini dalam bukunya "Rumah Lama kami" di mana beliau melawat sebuah istana yang hancur dan mempunyai pengetahuan penuh susun atur. Beliau kemudiannya dapat mengesan pengalaman untuk puisi yang dia telah membaca bertahun-tahun awal oleh Alexander Pope di mana istana itu tepat diperihalkan.

5.Presque Vu
Vu Presque sangat serupa dengan sensasi "hujung lidah" - ia adalah perasaan yang kuat bahawa anda akan mengalami Epiphany - walaupun Epiphany jarang datang.Istilah "vu Presque" ertinya "hampir dilihat". Sensasi vu Presque boleh sangat mengelirukan dan mengganggu.


4. L’esprit de l’Escalier




L'esprit de l'escalier (tangga wit) adalah rasa memikirkan kembali menjadi pandai apabila ia sudah terlambat. Frasa boleh digunakan untuk menggambarkan tindakan balasan untuk menghina, atau mana-mana lucu, kata-kata bijak yang terlintas di fikiran terlalu lewat untuk berguna ketika seseorang itu pada "tangga" yang meninggalkan tempat kejadian. Perkataan Jerman treppenwitz digunakan untuk menyatakan idea yang sama. Ungkapan yang paling dekat dalam bahasa Inggeris untuk menggambarkan keadaan ini adalah "yang bijak selepas peristiwa itu". Fenomena ini biasanya disertai dengan rasa penyesalan kerana tidak difikirkan itu jawaban yg tepat apabila ia amat diperlukan atau yang sesuai.

3. Capgras Delusion

Tipu daya semata-mata Capgras adalah fenomena di mana seseorang itu percayabahawa kawan yang rapat atau ahli keluarga telah digantikan oleh penyamar yangserupa cari. Ini boleh terikat kepada kepercayaan lama bahawa bayi telah dicuri dandigantikan oleh changelings di dalam cerita dongeng zaman pertengahan, serta ideamoden orang-orang asing yang mengambil alih badan manusia di dunia ini untuk hidup di kalangan kami atas sebab-sebab yang tidak diketahui. Angan-angan ini adalah yang paling biasa dalam orang-orang dengan skizofrenia tetapi ia boleh berlaku pada gangguan lain.

2. Fregoli Delusion
Tipu daya semata-mata Fregoli adalah satu fenomena otak yang jarang berlaku di mana seseorang memegang kepercayaan bahawa orang yang berlainan, sebenarnya, orang yang sama dalam pelbagai penyamaran. Ia sering dikaitkan dengan paranoia dan kepercayaan bahawa orang yang menyamar cuba untuk menyeksa mereka. Keadaan ini dinamakan selepas Leopoldo Fregoli pelakon Itali yang terkenal dengan keupayaan untuk membuat perubahan yang cepat kehadiran semasa bertindak peringkat beliau. Ia pertama kali dilaporkan pada tahun 1927 dalam kajian kes seorang wanita berusia 27 tahun yang percaya dia sedang dianiaya oleh dua pelakon yang dia sering pergi untuk melihat di teater. Beliau percaya bahawa orang-orang ini "mengejar dia rapat, mengambil bentuk orang yang dia tahu atau memenuhi".

1. Prosopagnosia

Prosopagnosia adalah satu fenomena di mana seseorang itu tidak dapat mengenali wajah-wajah orang atau objek yang mereka perlu tahu. Orang yang mengalami gangguan ini biasanya dapat menggunakan deria mereka yang lain untuk mengiktiraf orang - seperti minyak wangi, seseorang, bentuk atau gaya rambut mereka, bunyi suara mereka, atau malah cara berjalan mereka. Kes klasik gangguan ini telah dibentangkan di dalam buku 1998 (dan kemudian Opera oleh Michael Broery Marantika) dipanggil "Orang yang menyangka isterinya untuk topi".


Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu