Cara-Cara Nak Buat Android Game

Artikel ini akan menunjukkan cara-cara membangunkan perisian permainan Android mengunakan Game Maker 7.0 Lite.




1. Download dan install Game Maker 7.0 Lite dari http://www.yoyogames.com/gamemaker/windows (software ini dilengkapi dengan permainan yang mudah dipanggil 'catch the clown' yang akan mengajar anda bagaimana untuk membina permainan Android )


2. Bina satu sprite baru, dan memuatkan imej watak anda. Namakan sprite itu Char1 .



3. Bina object. (klik pada bola biru pada menu bar ini :) sprite untuk object ini mestilah " Char1 . "


4. Kemudian. membina room, (juga terletak pada menu bar ) dan meletakkan objek baru anda di dalamnya. Dalam tab object dari room baru , pilih dan klik char1 diroom yang dibina tadi untuk menambahnya .


5. Tetapkan tindakan object. (Langkah-langkah di bawah)


6. Tekan butang add event dan pilih "arrow keys " (kelihatan seperti papan kekunci, bukan yang dengan anak panah hijau atau merah bersebelahan dengan mereka :). Sebagai contoh , pilih kekunci atas, kemudian dalam action event , letakkan move action. dijelaskan di bawah.


7. Untuk menambah tindakan , pergi ke tab bergerak dan pilih "jump to Position". Menetapkan parameter  Anda ingin bergerak ke atas betul? jadi dalam textbox Y berubah-ubah, sedikit Y sebelahnya :), letakkan -4 . Ya negatif , permainan berfungsi seperti grid ke belakang .Bergerakan betul masih lagi X positif dan gerakan ke kiri adalah X negatif. Pastikan kotak X bersamaan dengan 0 . Mula permainan dengan mengklik butang play. Jika anda menetapkan ini betul, maka anda akan dapat bergerak ke atas .


8. Ulangi langkah di atas untuk semua kekunci lain , bawah, kanan , dan kiri.


9. Mula permainan anda, dan anda akan dapat bergerak !

 Nasihat

Apabila membuat permainan, ia adalah sangat penting untuk tidak mencuri idea-idea orang lain. Anda boleh diambil tindakan jika anda berbuat demikian, terutamanya jika permainan yang anda mencuri mempunyai hak cipta . Selagi anda meletakkan kredit bagi orang yang membuat sumber itu, ia mungkin okay . Yang lebih selamat ialah untuk menghubungi pencipta yang meminta kebenaran untuk menggunakan idea-idea yang grafik / audio / , dan lihat apa yang mereka katakan yang perlu anda lakukan jika anda mahu menggunakannya.


Sumber









Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu