13 Binaan Yang Terpelik Di Dunia

Tiada had bagi seseorang yang suka berimaginasi dan kreativiti seperti yang digambarkan dalam binaan-binaan yang pelik ini. Lihat senarai rumah yang paling pelik di dunia ini yang sesetengahnya kita pernah melihatnya dan ada yang anda tidak pernah lihat di mana-mana sebelum ini.


1. Upside down House, Poland.

Direka oleh Daniela Czapiewski rumah yang terbalik terletak di Pusat Pendidikan di kampung Szymbark, Poland. Ia sepatutnya menjadi tanda peringatan berunsurkan seni bagi zaman komunis di Poland dan kesannya terhadap masyarakat Poland.




2. Gingerbread House. Orlando, Florida, Amerika Syarikat.




3. Fairy chimney houses, Cappadocia, Turki.

Rumah cerobong Fairy, diukir daripada batu-batu pada zaman Rom, boleh dilihat di Goreme, sebuah bandar di Cappadocia dan pusat monastik yang penting antara 300-1200 AD. Tempat ini dipenuhi dengan batu yang dibentuk untuk gereja dan kapel, serta beberapa sisa-sisa bandar-bandar bawah tanah.




4. Stone House di Portugal.

Rumah batu di pergunungan Fafe di utara Portugal dibina pada tahun 1974. Ia dibina gabungan antara empat batu besar yang ditemui di lokasi berkenaan.



5. Cube Houses, Belanda.

Rumah kubus yang terletak di Rotterdam dan Helmond, Belanda. Kompleks ini telah direka oleh Piet blom pada tahun 1984.



6. Stone House di Perancis.



7. Red House, New Jersey, Amerika Syarikat.



8.  The Mother Goose House, Kentucky, Amerika Syarikat.


Rumah ini dibina pada tahun 1940 di Hazard.




9.  Inversion, Houston, Amerika Syarikat.

Pemasangan vorteks yang dikenali sebagai penyongsangan telah direka oleh Dan Havel dan Dean Ruck di Art League Houston. Ia telah dibuat dengan dua buah rumah kecil yang dijadualkan bagi tujuan perobohan.



10.  The WM House, Copenhagen, Denmark.



11. Icing House, Fuerteventura, Sepanyol.



12. Fat House.

Direka oleh artis Austria, Erwin Wurm, Fat House yang sebenarnya adalah sebuah bangunan yang bersaiz sebenar. Ia adalah sebahagian daripada siri Fat yang dimulakan oleh artis yang pada tahun 2003.


13. Steel House, Texas,  Amerika Syarikat.


Direka oleh Robert Bruno, rumah keluli berdiri teguh di atas Ransom Canyon, Texas, dan sebenarnya ia merupakan rumah artis itu sendiri. Pembinaan rumah bermula pada tahun 1973.



[Sumber]

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu