Naga Memang Wujud

Naga itu wujud!


Ianya ialah Komodo Dragon!!!

Komodo adalah spesies lizard  yang terbesar di dunia memakan daging dan reptilia hidup.Makhluk luar biasa ini hanya ditemui di habitat liar di empat pulau kecil  di Indonesia , di mana mereka terdedah kepada penyakit, aktiviti gunung berapi, dan persaingan dengan anjing liar dan manusia. Ia hidup di pulau Komodo, Rinca, Padar, dan Flores.

Komodo adalah spesies yang terancam dan hanya ada sekitar 5.000 dari mereka yang ada di seluruh dunia, termasuk sebilangan kecil dipelihara dan dibesarkan diladang ternakan.



Tubuh raksasa ini dapat membesar hingga 3 meter (10 kaki) panjang, dan mempunyai berat rata-rata 70 kg (155 pon). Komodo ialah predator berbahaya dengan gigi bergerigi tajam lebih mirip kepada jerung daripada reptilia. Mereka boleh berenang dan memanjat pokok, dan mereka boleh menggunakan ekornya sebagai senjata dan menggoyangkannya seperti kayu pemukul baseball. Mereka menemukan sebahagian besar makanan mereka dengan bau. Seperti menghidu 'selera' mereka di udara dengan lidah mereka, yang sangat sensitif dan mengumpulkan molekul aroma dari udara. Mereka mempunyai deria bau dan boleh mengesan bau busuk bangkai sehingga jarak 5 kilometer (3 batu).
Sementara Komodo suka makan bangkai, mereka juga menjadikan babi hutan, kerbau dan rusa sebagai santapan mereka. Mereka mempunyai perut yang berkapasiti besar untuk mengisi makanan, sering makan sampai setengah dari berat badan mereka dalam satu kali makan. Mereka juga makan daging manusia, kadang-kadang memakan jenis mereka sendiri.Mereka makan hampir semua bangkai, memakan daging, kulit dan bahkan tulang.Seekor Komodo besar dapat menelan babi hutan keseluruhan; rahang mereka berkembang seperti ular.




Gigitan mereka sering menyebabkan kematian kerana bakteria di mulut mereka begitu beracun, jika terluka akibat gigitan mereka, jarang ada luka yang dapat disembuhkan dan jika korban mereka berjaya melarikan diri, berkemungkinan ia akan meninggal dalam satu atau dua hari.
Walaupun sering dianggap sebagai pembawa sial, Komodo bukannya bahaya yang serius bagi manusia. Untuk melindungi "naga" ini, pemerintah Indonesia telah membuat pulau Padar dan Rinca menjadi habitat alam untuk kedua-dua Komodo dan mangsanya. Perdagangan komersil spesimen atau kulit adalah haram di bawah Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Spesies Langka.
Komodo dapat hidup hingga 40 tahun. 

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu